Over Brainstormen
Brainstormen en de historie
Brainstormen in sinds 1953
De uitvinder van Brainstorming is Alex Faikney Osborn, een Amerikaanse reclamemaker n van het wereldberoemde reclamebureau BBDO. In 1953 is brainstorming in zijn boek Applied Imagination voor het eerst door hem vermeld. Of hij het brainstormen ook echt heeft uitgevonden is twijfelachtig. Ook voor 1953 waren mensen creatief en oplossingsgerichte denkers natuurlijk.
Problemen oplossen is van alle tijden
Brainstormen, even bij elkaar zitten om een probleem op te lossen. In de oertijd deden ze het. Bij de oude Grieken en Romeinen. En vandaag komen overal in de wereld mensen samen om nieuwe ideeën te bedenken, te brainstormen.
Osborn baseerde zijn ideeën op de 400 jaar oude Indiase, door hindoegeleerden ontwikkelde, Prai-Barshana-techniek, “using the brain to storm a creative problem”. Dankzij Osborns brainstormmethode werd brainstormen vele malen effectiever.
Brainstorm in ontwikkeling
Sinds 1953 is brainstormen grondig veranderd. Met nieuwe denkmethodes en creativiteitstechnieken, wetenschappers een mensen uit de praktijk kregen dieper inzicht in creatieve processen en groepspsychologie. En nieuwe uitvindingen zoals de post-it van 3M bleken een grote aanwinst voor de brainstorm. Deze zie je dan ook in allerlei kleuren in een brainstorm terugkomen.
Brainstorm kenmerken
Brainstormen is een creativiteitstechniek met als doel snel, veel nieuwe ideeën over een bepaald onderwerp of vraagstuk te genereren. Het kenmerk van een brainstormsessie is dat het waardeoordeel over de geopperde ideeën wordt uitgesteld.
Stappen en regels
Brainstormen bestaan meestal uit 3 stappen.
- Ideeën bedenken en vastleggen
- Ideeën bespreken en bekritiseren
- Ideeën kiezen die goed, beter, best zijn
Brainstorm regels:
- Geen kritiek leveren. Er mag geen kritiek geleverd worden op ideeën tijdens het brainstormen. Later in het proces worden de opgesomde ideeën bekritiseerd. Dit blijkt vaak toch lastiger dan verwacht en levert direct een rode kaart op!
- Aandacht op kwantiteit. Het gaat in eerste instantie over kwantiteit en nog niet over kwaliteit. Het achterliggende idee van het brainstormproces is dat door zo veel mogelijk ideeën op tafel komen zodat er later zeker bruikbare ideeën bij zitten.
- Rare en gekke ideeën zijn welkom. Rare en gekke “out of the box” ideeën maken nieuwe onverwachte toepassingen mogelijk.
Kritiek:
Onderzoek heeft aangetoond dat brainstormen in groepsverband niet altijd even effectief is. Minder assertieve deelnemers worden afgeremd door andere deelnemers. Deelnemers kunnen eigen ideeën vergeten als andere suggesties besproken worden. Deelnemers kunnen mogelijk eigen ideeën minder belangrijk vinden, waardoor goede ideeën verloren gaan.
Een goede facilitator is hiervan op de hoogte, heeft mensenkennis, is zich bewust van groepsgedrag en past het programma aan waar nodig om de beste resultaten te behalen. Ook zijn er meerdere werkvormen te bedenken voor zowel individuele opdrachten, tweetallen en groepsopdrachten.
Hoe kom je op creatieve ideeën?
Nieuwe ideeën bedenken kan vele voordelen bieden. Brainstormen is een effectieve manier om nieuwe ideeën te genereren die het bedrijf kunnen helpen om verder te komen. Door middel van een brainstorm kunnen bedrijven creatieve oplossingen bedenken en ontwikkelen voor problemen waarmee ze te maken hebben. Een brainstorm is een goede manier om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen, problemen op te lossen, kosten te besparen, nieuwe markten te verkennen en aanboren en nieuwe klanten aan te trekken. Het proces van brainstormen is eenvoudig: bedenk een probleem en verzamel een groep mensen die kunnen helpen bij het identificeren van mogelijke oplossingen. Brainstorm Boosters kan ook zeker helpen!
De kracht van brainstormen ligt in het vermogen om verschillende perspectieven te combineren en verschillende ideeën aan te wenden om een probleem op te lossen. Door veel verschillende ideeën op te doen, kunnen bedrijven innovatieve oplossingen vinden voor hun problemen. Ook kunnen bij brainstorming nieuwe zakelijke kansen worden ontdekt en kunnen bedrijven nieuwe markten verkennen.
Originele ideeën geven het bedrijf een nieuwe impuls. Bezig zijn met creativiteit en innovatie kan helpen met het oplossen van problemen. Creatief bezig zijn geeft verschillende invalshoeken om een bepaald probleem te tackelen. Brainstorm Boosters maakt gebruik van verschillende brainstorm technieken en brainstormsessies die uw bedrijf naar een hoger niveau tillen. Zoals bijvoorbeeld negatief brainstormen of het gebruik maken van verschillende brainstorm werkvormen. Brainstormen is een goede manier om een bedrijf te helpen nieuwe ideeën te genereren en mogelijke oplossingen te vinden voor hun problemen. Door het verzamelen van verschillende perspectieven, kunnen bedrijven creatieve oplossingen ontwikkelen en kunnen ze nieuwe markten verkennen. Brainstormen kan bedrijven helpen om uw bedrijf verder te brengen. Online brainstormen of op locatie kan beide zinvol zijn voor uw bedrijf.