Ik kan me nog goed herinneren dat ik mijn eerste marketing boek kreeg, een boek vol met geweldige marketing termen en afkortingen, inmiddels al lang geleden, maar nog steeds top of mind! Een boek om te verslinden, het leek wel een chocoladereep, geweldig. Zo kwam ik natuurlijk al snel bij de SWOT…wat vond ik dat gaaf zeg! Een model dat staat voor Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen die zich voordien in de omgeving van een bedrijf. Het is dus een model om de omgeving en jezelf eens flink onder de loep te nemen in korte tijd. Waanzinnig! Een heel simpel en doeltreffend model, waar ik gek op ben en velen met mij durf ik te beweren. Zelf ben ik voorstander om niet teveel aandacht te besteden aan de zwaktes en bedreigingen. Ik ben een positief ingesteld persoon en geloof in de kracht van mijn gevoel, gecombineerd met de sterktes en kansen in de markt.
Maar goed, wat ook geweldig is, zijn natuurlijk de diverse canvassen zoals het Business Model Canvas, Daarnaast werk ik graag met dit soort modellen gecombineerd met gevoel, intuïtie dus. Dat is jaar en dag een totaal onderschat en onderdrukt gegeven. het gevoel is bijna onzichtbaar geworden. Tijd om het hier dus eens over te hebben. Gevoel en intuïtie, ik ben er gek op en gebruik het elke dag en ook telkens meer. En weet je waarom!? Omdat ik merk dat onze intuïtie een onderdrukt en weggedrukte waanzinnige tool is, een tool die je in staat stelt om vooruit te denken en te zien. Een tool die, gecombineerd met de diverse modellen, analyses en onderzoeken in staat stelt om met een gerust hart vernieuwing tot stand te brengen. Het is de een perfecte pijler, een soort thermometer waar we allemaal meer op mogen vertrouwen. Het gaat immers om voelen en voelen is een weten wat we niet meer durven gebruiken. we doen alles met ons hoofd en niet meer met ons hart. Vandaar dus dat ik hier voorstander van ben en het graag gebruik in diverse situaties privé en zakelijk.
Dus voor creative business coaching en vernieuwing, door een combinatie van denken en intuïtief weten…let me know!
Groet, Reinier Buijs