Design Thinking & Reverse Thinking

Kort geleden hoorde ik iets nieuws, althans voor mij was het nieuw. Een potentiële klant wilde graag een offerte voor een brainstorm van een middag. De omschrijving van wat ze graag die middag wilden bereiken én als extra toevoeging hadden ze iets gelezen over Reverse Thinking en dat sprak ze wel aan. Of ik dat mee wilde nemen of aandacht aan kon schenken. Zeker kan dat, ik was ook echt oprecht zeer geïnteresseerd in deze term en de inhoud ervan….wat zou het betekenen, nooit eerder van gehoord. Ik moest denken aan Design Thinking, een begrip dat inmiddels niet meer weg te denken is Nederland en andere landen.

Afijn…leuk dus, weer iets nieuws om uit te zoeken! En inderdaad de term Reverse Thinking bestaat, kwam ik achter. Het is zoiets als, denken in een proces en dan van achter naar voren, de naam zegt het eigenlijk al, reverse…briljant!

De overlap is eigenlijk best groot met Design Thinking. Design Thinking kent een stappenplan, een proces dat je doorloopt om, met name complexe projecten te doorgronden, te analyseren, te testen en daarna te ontwerpen en waar nodig verder te verfijnen. Hierbij staat de eindgebruiker centraal. Logisch zou je denken, toch ken ik genoeg voorbeelden waar dit vreselijk fout is gegaan…zoals bij de NS bijvoorbeeld, waar ooit een RailTender door de trein reed om koffie, koek en broodjes aan de man te brengen. Ik weet niet of deze er nog steeds is….zal wel niet want de treinen zijn vol, dus rijden met zo’n karretje door de trein is een no go. maar dat is een ander verhaal….Weer even terug op het andere spoor…

We hadden het over de overlap tussen Reverse Thinking en Design Thinking. En dit is precies waar de overlap zit met reverse thinking. Denken vanuit de gebruiker. Dat is bij alles wat je hier moet doen. klinkt makkelijk en blijkt toch vaak focking moeilijk voor veel mensen en bedrijven ene gaan er dus veel dingen verkeerd….blijkt dan altijd achteraf. Stom stom stom….blijven nadenken dus en niet vanuit jezelf gedacht, maar vanuit de klant en eindgebruiker.

Daar waar de eindgebruiker centraal staat denk je als ontwerper altijd, met de nadruk op altijd na over wie de eindgebruiker is en hoe het product dus gebruikt gaat worden. Als je hier geen oog voor hebt als ontwerper of ontwerpteam, kan je beter stoppen met ontwerpen en andere dingend gaan doen! Dan ben je niet instaat om je in te leven in de klant en de klantbehoeften.

Dus mijn antwoord is ja, ja ja!

Ja op de vraag of we aandacht kunnen besteden aan Reverse Thinking, en ja dankbaar dat ik weer een term rijker ben, ja, ik doe niets liever dan dat, iets bedenken dat past bij de klant, waar de klant beter van wordt en vooral heel blij mee is omdat het klopt, omdat het past, omdat het zit als een jas….zoiets dus!

Laten we starten met de brainstorm…yesss!!!

Groet, Reinier

Dit bericht delen