
“Design Thinking”
Design Thinking en Design Sprint
Design Thinking
Design Thinking is een filosofie waarin het proces en de methodiek wordt beschreven voor het oplossen van complexe vraagstukken. Hierbij staat de gebruiker en zijn behoeftes centraal; Design Thinking draait om het begrijpen van de mensen voor wie een product of dienst ontwikkeld wordt.
Design Sprint
Een Design Sprint is een, op Design Thinking gebaseerde methodiek. Design Sprints besparen je tijd, geld en discussie bij het maken van een nieuw product. Binnen een week werkt jouw team een idee uit tot een realistisch prototype. Deze test je op de laatste dag met vijf gebruikers. Zo weet je binnen een week precies of jouw idee de moeite waard is om het echt uit te werken.



Over de methode Design Thinking
Mensgericht vernieuwen
De Design Thinking methode is een methode die probleemoplossend werkt en waarmee buitengewone, creatieve resultaten behaald kunnen worden. Het is een mensgerichte, instinctieve benadering om te vernieuwen en te innoveren op basis van onder andere technologieën, klantbehoefte en klantwensen.
Probleem definiëren
De Design Thinking methode kent geen vast protocol; het is een andere manier van denken. In eerste instantie wordt het probleem gedefinieerd en vervolgens zoekt men naar oplossingen waarin de wens en de behoefte van de klant / eindgebruiker zijn opgenomen. Op die manier krijgen bestaande vormen een nieuwe betekenis.
Klantbehoefte is key
De Design Thinking methode laat beschikbare gegevens en bewijsmateriaal achterwege. Het gaat erom of het voldoet aan de behoefte van de klant. Daarmee draagt de methodiek bij aan klantbeleving en marktmogelijkheden voor de organisatie.
Iedereen kan design denken
De Design Thinking methode verandert de manier waarmee organisaties producten, diensten, processen en strategieën ontwikkelen.
De methode laat mensen die niet als ontwerpers geschoold zijn, uitdagingen op een creatieve manier benaderen. Het is een handige tool om complexe problemen aan te pakken, die slecht gedefinieerd of onbekend zijn.
Snelheid is troef in methode
Door de menselijke behoefte echt goed te begrijpen, door het probleem opnieuw te definiëren, door veel ideeën te creëren in de ideation fase en door snelheid in het 5 stappenproces, laat de Design Thinking methode het wetenschappelijke feedbackmechanisme los.
Als je meer wil weten over de stappen in het Design Thinking proces.


Design thinking methode
Waarom werkt Design Thinking en is creatief denken zo belangrijk? Creatief denken en de Design Thinking methodiek werken omdat het proces van het vinden van oplossingen een veel meer systematische en effectieve manier is om naar problemen te kijken. Het geeft je de mogelijkheid om een probleem in verschillende perspectieven te bekijken en deze te combineren om tot een unieke oplossing te komen. Het stelt je in staat om creatieve manieren te vinden en verschillende invalshoeken te bekijken om nieuwe ideeën en oplossingen te ontwikkelen. Design Thinking is met name geschikt voor complexe vraagstukken en problemen die opgelost moeten worden. Hierbij staat de gebruiker en zijn behoefte altijd centraal. Design Thinking stelt je ook in staat om je creatieve oplossingen te testen en te verbeteren zodat je een betere oplossing kunt bedenken. Het helpt je ook om je doelgroep beter te begrijpen en hun behoeften te identificeren. Hierdoor kun je innovatieve oplossingen ontwerpen die beter aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Creatief denken als Design Thinker is dus een effectieve manier om problemen op te lossen en ervoor te zorgen dat je oplossingen aansluiten bij de behoeften van je doelgroep.
Bij Design Thinking worden verschillende fases doorlopen. We zetten de 5 stappen hieronder op een rij:
- Empathize – in de eerste fase gaan we ons identificeren met de gebruiker. We proberen zoveel mogelijk begrip te krijgen voor het probleem vanuit de gebruiker of gebruikers. We verzamelen informatie en analyseren de context, de vraag, het probleem.
- Define – In de tweede fase gaan we het probleem zo goed mogelijk definiëren. Hiermee creëren we focus en sluiten we ook dingen uit. Neem hiervoor de tijd, het definiëren van het echte probleem is belangrijk en cruciaal voor de volgende stappen.
- Ideate -In de derde fase, gaan we ideeën ontwikkelen en uitwerken. We bedenken veel ideeën, verzamelen alle ideeën, analyseren ze en selecteren de beste ideeën en gaan deze verder uitwerken.
- Prototype – In deze vierde fase gaan we uitgewerkte ideeën maken tot een of meerdere simpele prototypes.
- Test – tot slot, de vijfde en laatste fase, is de “test” fase. In deze fase gaan we de bedachte oplossing, het prototypes van het product of de service testen het in de praktijk bij de gebruikers. We evalueren de resultaten en passen het aan wanneer nodig. Deze test kunnen we meerdere keren doen om de testresultaten te verwerken in het volgende prototype en opnieuw te testen.
Brainstorm Boosters kan u helpen door de juiste brainstorm methodes te kiezen. Kijk ook eens op onze pagina’s van sociale innovatie, out of the box, innovator.